Zdravá strava u dětí od narození

Kojení

Kojení je nejpřirozenější a nejzdravější strava, kterou můžeme děťátku od narození poskytnout. Pro někoho je kojení automatické, pro někoho je to složitý proces. Ideální je, když miminko i maminka přirozeně od začátku kojí, ovšem nemusí to být pro každého takhle jednoduché. Je spousta maminek, co kojení jednoznačně preferují a bohužel se naskytne spousta překážek a vše nejde tak jednoduše, jak bychom si přáli. Ovšem nejdůležitější je se nevzdávat. Může se jednat o špatnou techniku kojení, psychický blok nebo zdravotní problém, ale úplně přestat s kojením bychom měli brát až jako poslední možné řešení. K dispozici je spousta laktačních poradkyň v každém městě a v případě, že je kojení bolestivé nebo se tvoří málo mléka nebo jakýkoliv jiný důvod brání ve spokojeném kojení, určitě využijte těchto služeb. Někdy se může jednat o relativně banální problém, např. špatná technika kojení a jž první návštěva laktační poradkyně může pomoci ve spokojenosti maminky i miminka.

Ovšem jsou i maminky, které si kojení opravdu přejí a zkrátka to z jakéhokoliv důvodu nejde, často jsou pod psychickým nátlakem s pocitem, že nezvládají ani svou základní roli nebo pranýřovány okolím. Můžeme si myslet cokoliv, ale je třeba respektovat každou ženu, protože opravdu nevíme, čím si prošla a jaké jsou její motivy a co zažila.

První příkrmy

Děťátko nám často dá samo najevo, kdy je ta správná doba. Natahuje se po jídle, zkoumá ho nebo hlasitě hodnotí. První příkrmy by se měly zavádět po ukončeném šestém měsíci. Pokud Vaše děťátko překročilo tento věk, můžeme mu začít podávat první „naší“ stravu. V prvních dnech děťátko může přijmout třeba jen jednu lžičku nebo dokonce ani to ne. Neumí si poradit s cizím předmětem v puse jako je lžička a celá strava skončí na oblečení (zpravidla maminčiným) anebo naopak baští jako kdyby to bylo zcela běžné. Některé děti dokonce zcela odmítají novou stravu. Pokud to netrvá půl roku, klidně to nechme na miminku, však kdyby jeho tělíčku něco chybělo, určitě by správně neprospívalo nebo byste to zkrátka cítila. Vše platí samozřejmě pro zdravé prospívající děti. Určitě miminko nenuťte, je spousta dětí, co jí opravdu málo. Když začínáte s příkrmy, vždy je pořád hlavním zdrojem veškerých potřebných látek mateřské mléko.

Vždy začínáme jedním druhem potraviny, snadno tak zjistíme případnou reakci. Druhý druh potraviny bychom měli zavádět až minimálně po čtyřech dnech. Pro nedotknutý zažívací trakt doporučuji lehce vařenou zeleninu v páře, která je mnohem lépe stravitelná než syrová zelenina. Navíc se vařením v páře uchovávají vitaminy a minerální látky a zároveň se ničí bakterie.

Vhodné potraviny: brokolice, mrkev – vždy bychom měli jednoznačně vybírat zeleninu z prověřeného zdroje, ideálně z vlastní zahrady
Konzistence: napoprvé kaše (již po prvním týdnu by měla být strava jen propasírovaná s měkkými malými kousky), jídlo se podává vždy lžičkou, nikoliv z lahvičky
Čas: zpravidla okolo oběda a to především z těchto důvodů:

  • v době po dopoledním spánku a před druhým spánkem je trávicí systém nejvíc aktivní
  • „socializace“ – miminko může jíst s námi
  • miminko je zhruba v polovině své fáze bdění (vyspinkané a před dalším spaním)

Naladění děťátka: miminko by mělo mít dobrou náladu a spokojené, nikdy děťátko nenuťte do jídla
Poloha: hlavička výš než zbytek těla, ideální jsou různé houpačky, po prvním posazení vsedě, děťátko by mělo jídlo i postup krmení vidět
Přístup maminky: chvalte miminko
Přidávání další potraviny: minimálně po 6ti dnech, abyste vyloučili případnou reakci
Kupované skleničky: Nedoporučuji kupované skleničky (představte si nutriční hodnotu mrkve, která se přepravuje, skladuje a následně vystavuje v obchodech po dobu třeba jednoho roku, prochází horkem, zimou, je vystavována slunci i mrazu apod).Častým argumentem, proč používat tyto skleničky, je jejich přísná kontrola, která se však vztahuje na stav při výrobě a popsané nutriční hodnoty jsou měřeny v ideální situaci krátce po zpracování. Určitě není „jedovaté“ občasné použití těchto produktů, nicméně mějme na paměti, že primárním motivem těchto společností není zdravá dětská populace, nýbrž maximalizace zisku. Ideální je vlastní zelenina, dále zelenina z farmářských trhů a od místních pěstitelů, bio zelenina a zkrátka vše, kde si můžete prověřit původ a podmínky pěstování.
Skladování potravy: Nejvhodnější je vždy čerstvě připravený příkrm, který je plný vitamínů a minerálů, nepodléhá oxidaci a podobně. Můžete však také hotové jídlo rychle zmrazit, uchová si tak maximum prospěšných látek.

Strava vhodná pro děti

Děti mají odlišné potřeby než dospělí, i stopové množství (výtažek z bylinky) vyvolá u dětského jemného zažívání citlivější reakci, proto bychom měli dbát na postupné „zatěžování“ (a samozřejmě i obohacování o důležité látky) tělíčka naší stravou. Potraviny bychom měli podávat bohaté na všechny důležité látky a zároveň lehce zpracovatelné v trávicí soustavě. Od jednoho roku můžeme děťátko zvykat na náš rytmus jídla. Snídaně by měly být teplé v zimních měsích (např. rýžové kaše s ovocem) a vlažné v letních měsících. Jídlo nikdy nepodáváme studené z ledničky.

Po jednom roce by měla tvořit syrová strava 60% jídelníčku dětí tak, jako u dospělých. Zbylých 40% tvoří zelenina vařená v páře, povařené ovoce, rýže, luštěniny, minimálně vejce a maso.

6-7 měsíců

  • zelenina: brokolice, cuketa, mrkev, dýně, červená řepa (vařené v páře)

7-8 měsíců

  • zelenina:  + brambory, fenykl, hrášek, špenát, petržel
  • ovoce: hrušky, jablka, meruňky, borůvky, švestky
  • trávicí systém již zvládne lépe trávit syrovou stravu, proto ji můžeme pomalu zavádět
  • můžeme přidat druhé jídlo (svačinku)

8-9 měsíců

  • zelenina: + pórek, kedlubna, zelené saláty
  • ovoce: + hroznové víno, třešně, meloun, banán
  • rýže, jáhly, pohanka
  • maso – 1x týdně libové maso (bez antibiotik, pouze zdravé kusy z prověřeného zdroje)

9-12 měsíců

  • zelenina: + zelí, kapusta
  • příloha (rýže, červená čočka)
  • oves, ječmen, žito
  • maso: červené (1x týdně pouze zdravé kusy z prověřeného zdroje)
  • semena (napříkld „pečivo“ z mouky se slunečnicových semínek)
  • děťátko je zvyklé s námi jíst, přecházíme na vlastní režim MM – snídaně – MM – oběd – MM – večeře – MM

nad 1 rok

  • zelenina: + paprika, ředkev, cibule, česnek, celer
  • ovoce: + citrusy, exotické ovoce
  • vejce
  • ořechy (pozor na velké kusy, hrozí riziko udušení)
  • mateřské mléko ustupuje, hlavní složkou potravy se stává zdravá strava dospělých

Ukončení kojení

Zdá se mi nešťastný způsob hraničit tohle intimní období. Každé děťátko i maminka jsou jiní, některé děťátko se odstaví samo, některému to trvá déle. Ovšem po ukončeném druhém roce je také velmi důležité rozpoložení maminky. Pokud je matka i dítě spokojené s kojením ve čtyřech letech, tak je to v pořádku, pokud však se maminky cítí nekomfortně, je někdy lepší poslechnout své potřeby, protože spokojenost a vyrovnanost maminky je pro jejich vzájemný vztah přínosnější než násilím kojené dítě s nešťastnou maminkou. Pokud však kojení přináší potěšení pro oba dva, není třeba si zatím tuhle otázku vůbec pokládat…

Strava nevhodná pro děti

  • Mléčné výrobky: mléko, sýry, slazené jogurty, smetana, tvaroh (velmi těžce stravitelný)
  • Mouka
  • Cukr a sladká chuť: malým dětem nedáváme žádný cukr, rozhodně ne sladkosti (ani javorový, agáve, med – není třeba budovat zvyk na sladkém)
  • Sůl a koření
  • Dochucovadla
  • Uzeniny
  • Nízkotučné potraviny „light“
  • Vaječný bílek
  • Tvrdé ovoce a zelenina (riziko vdechnutí, udušení)
  • Těstoviny
  • Musli