Jak začít s Raw Food

Živá strava má naše tělo zázračný vliv.  Spouští samouzdravující procesy v našem těle, protože tělo nezatěžujeme těžko stravitelnými potravinami. Živou stravu jsme si popsali v předchozím článku a nyní se zaměříme na to, jak s živou stravou začít.

1. Sbírání informací

Na trhu existuje celá řada literatury a zajímavých odkazů, které se podrobně zabývají živou stravou. Jelikož jsme na úplném začátku, není nic jednoduššího než se do dostupných materiálů pustit a sám hledat svou cestu k informacím.

2. Rozhodnutí

Měli bychom si ujasnit, jestli opravdu chceme se vzdát všech nezdravých pokrmů, které nás všude obklopují. Nejde o to, že už nikdy nic neochutnáme, ale pokud se rozhodneme pro Raw Food jako součást očisty těla a zvolíme tento typ stravování třeba na jeden měsíc. Tento způsob přechodu je ideální, protože ze začátku máme spoustu motivace a také zjistíme, jestli skutečně je tato strava pro nás vhodné. Např. podle Ayurvédy rozlišujeme tři základní tělesné konstituce (Váta, Pitta, Kapha) a dlouhodobě není syrová strava vhodná pro všechny. Ovšem jako očištění po několikaletých nánosech je přijetí tohoto životního stylu vždy vítané. Nenechme se však odradit prvními reakcemi našeho těla, protože pokud několik let zanášíme tělo splašky, čistá živá strava nastartuje téměř okamžite samoléčící funkci našeho těla a můžou se projevit tzv. detoxikační příznaky. Rozhodnutí je prvník krokem k úspěšnému přechodu. Pokud nejste zcela rozhodnutí nebo máte obavy, vraťte se klidně k bodu jedna nebo zvolte cestu kompromisu.

3. Ujasnění si svého stanoviska

I po tom, co se rozhodnete přejít na živou stravu nebo to alespoň zkuste, buďte připraveni na tlak VAšeho okolí. Je třeba si ujasnit své stanovisko a stát si zatím. Také je třeba se připravit na nechápavé otázky Vašich nejbližších. Samozřejmě o tom nikdo nemusí vědět, stravování je pouze Vaše věc, nicméně neubráníte se vlastní rodině. A pokud máte dostatečně nastudované přínosy Vašeho rozhodnutí a šli jste do toho, hledání odpovědí na dotěrné dotazy nebude jistě velký problém. Nemůžete samozřejmě po Vašem okolí chtít, aby Vás hned chápali a sdíleli Váš názor, stejně jako Vaše okolí Vás nemůže nutit do toho jíst pytle chemikálií s rozemletými kostmi, genitáliemi a dalšími nechutnostmi v běžné stravě…

4. Vyzkoušejte sami na sobě

A pokud už máte jasno, není nic jednoduššího než začít. Všude se budete dočítat, jak přechod na živou stravu téměř okamžitě dodává energie, nastartuje pozitivní myšlení a zlepšuje některé Vaše dlouhodobé neduhy jako je zácpa, akné, celulitida, dýchání, bolest hlavy, atd atd. Věřte, že se to krásně poslouchá a čte, ale i jeden den na živé stravě je velmi složitý. Druhý a třetí je možná ještě těžší, pak najednou je to lepší, tělo si zvyká, detoxikační projevy ustupují a přijde den, kdy se objeví v hlavě mrška svádivá a dostanete chuť na něco „neraw“. Důležité je netrápit se a pokud jste tuto cestu nezvolili ze zdravotních důvodů a raw strava není podle Vás jediným možným řešením Vaší nemoci, zhřeště a nic si nevyčítjte. Jen pozor, někdy jedno zhřešení může znamenat další a další návaly chutí.

5. Pozvolna nebo najednou?

Samozřejmě každému vyhovuje něco jiného. Pokud se o zdravý životní styl zajímáte, pravděpodobně jste již velmi omezili konzumaci např. cukrů, mouky, alkoholu apod a přechod tak bude plynulý. Pokud jste však začátečník, který se doteď stravoval běžným způsobem, máte dvě možnosti:

a) postupně vyřazujte z jídelníčku nevhodné potraviny jako je mouka, mléčné výrobky, cukr a nahrazujte je zdravými variantami. Ochutnávejte a naučte se vychutnávat tyto nové chutě. Klidně navštivte obchod ze zdravou výživou a zkoumejte, co vše je k dostání na trhu. Doma můžete studovat různé alternativní jídelníčky a servírujte si dobroty podle toho, co Vám chutná. Můžete třeba každý týden omezit jednu nevhodnou složku potravy.

b) Nastavte si očistný program, berte to jako důkladné pročištění Vašeho tělo a skočte do toho po hlavě. Udělejte si svůj plán, nakupte to, co Vám chutná a začněte konzumovat pouze ovoce, zeleninu, ořechy a semena.

6. Připravte se na svůj první nový den

Je velmi důležitá příprava. Stanovte si své datum, svůj den a tato psychická příprava Vám pomůže a budete se těšit. Klidně si vytvořte na první dny harmonogram, jak budete své první očistný dny začínat apod. Příklad takového harmonogramu může být např. po ránu Oil Pulling, výplach nosu dle ayurvédy, nakupte si klidně nějaké nové potraviny a zkoušejte (např. superfood), přes den si naplánujet plavání, jógu, saunu, večer kefír z Tibetských hub a mnoho dalších. Klidně si stanovte tzv. detoxikační plán. Pro představu uvádím vzorový. Den předem se vyhněte hnilobným potravinám jako je maso, omezte mouku, cukr, sůl, koření, alkohol. A zajděte si do obchodu a nakupte si spoustu ovoce a zeleniny, které máte rádi. Tato příprava Vám udělá první den příjemný. Jelikož jste zvyklí na těžká jídla, budete jistě jíst častěji, ale užívejte si to. Je to jedna z krás viriánství – můžete jíst kdykoliv, cokoliv a jakémkoliv množství a nemusíte si svůj příjem hlídat.

7. Teď už „jen“ vydržet

Pokud jste se dostali k tomuto bodu, je to zřejmě chvilka, co jste se vzdali prázdných a bohužel voňavých kalorií. Důležité je uvědomit, že v tom nejste sami. Sdružujte se, přidejte se do skupin na veřejných sítí, choďte na přednášky a na srazy s lidmi stejného smýšlení, inspirujte se a pořád se učte. Jen Vy sami víte, proč to děláte, už jste určitě zaznamenali spoustu výhod spojených s tímto životním stylem.

8. Nové možnosti se otevírají

Jedním ze specifických rysů přechodu na živou stravu je nahromadění energie a ještě k tomu takové té pozitivní energie, kdy si vlastně uvědomíte, že nyní se Vám otevírají nové obzory, že tohle je ta cesta ke spokojenosti. Raw strava je velmi spjata s duchovním poznání, najednou máte jiný pohled na materiální zajištění a v hlavě se Vám rodí mír a klid. Jelikož je přirozený důsledek, že začínáte být spokojenější, srovnaní sami se sebou, vše se odráží ve Vašem okolí. Vaši novou energii můžete investovat do spousty nových aktivit, ať už je to jóga nebo třeba podpora dětí z rozvojových zemí.

9. Vybavení kuchyně

Jedna ze sekundárních výhod straf’vování Raw Food je nenáročnost pokrmů na přípravu. Z počátku budete určitě číst o různých spiralizérech, mixérech, odšťavňovačích a podobně, nicméně pokud se vydáte cestou syrové stravy, zjistíte, že největší její kouzlo spočívá v mono chodech. Jinými slovy není nic jednoduššího, než si utrhnout jablka a zkrátka je jíst. I přes tuto krásu, kterou živá strava nabízí, je nezbytným pomocníkem v domácnosti odšťavňovač a mixér. Nemusíte ihned ruinovat Váš rozpočet, zpočátku Vám poslouží jakýkoliv levný a funkční spotřebič. Šťávy, smoothies a různé polévky jsou nedílnou součástí jídelníčku vitariána, ovšem z ohledem na kombinování potravin toto není většinová strava. Na internetu naleznete hromadu receptů na špagety, nudle, lasagně a podobné, ale jedná se spíše o dezerty, tedy je vhodné je konzumovat spíše výjimečně a pro tuto potřebu si vyrobíte např. široké nudle z cukety jednoduše s pomocí nože a prkénka a nemusíte utrácet peníze za drahý spiralizér. Jak jsem se již zmínila, stejně tajemství této stravy spočívá v jednoduchosti a sami zjistíte, že Vaše chuťové pohárky naplní jednoduché recepty více než složité špagety.

Pokud však se o živou stravu zajímáte již dlouho a chcete kvalitní přístroj, nebo žijete v rodině, kde nejsou všichni RAW a chcete podávat zdravé a chutné pokrmy, jednoznačně doporučuji Thermomix, který zvládne vše, co potřebujete a ještě mnoho věcí navíc. Kromě rozemletí máku, sezamu, lněného semínka, dále vaření polévky na teplotu 40 stupňů Celsia nebo třeba naprosto krémové kešu majonézy, velmi jednoduše zvládne například skvělé raw vánoční cukroví nebo narozeninové dorty. Thermomix má v sobě zabudovanou kuchařku s recepty, váhu a termostat a během pár vteřin Vám vykouzlí úžasnou polévku i pro zimní období. Další výhodou Thermomixu je, že sám umí vařit i klasická jídla (celozdrné bagety ze semen místo mouky, dušenou zeleninu včetně zachovaných vitaminů a minerálů, zeleninový salát za 4 vteřiny, ale třeba i tříchodový oběd za 20 minut), takže můžete snadno uvařit třeba partnerovi, nebo návštěvě.