Strava

Všude najdeme spoustu rad a dietologických studií, které se zabývají správnou stravou. Všechny diety a studie zabývající se zdravým stravováním mají však společného jmenovatele a tím je přirozená strava. Obecně platí, že čím blíže k přírodě naše potrava má, tím je zdravější.

Komplexní dietologická doporučení jsou individuální, protože každé tělo má své specifické potřeby, nicméně snažila jsem se vytvořit koncept základních pravidel zdravého stravování, který vychází ze zákonitostí fungování lidského těla. Přestože každý člověk je jiný, existuje soubor vlastností a procesů, které máme všichni stejné. Tento způsob stravování jsem nazvala Newborn Food pro jeho podobnost s prvním stravováním dětí, které mají nezanešený organismus, protože čisté tělo je základ našeho přechodu na zdravý životní styl. Tomu, jak vyčistit organismus po několika letech konzumace škodlivých látek, se věnuje kapitola detoxikace.

V jídelníčku by měla být primárně zastoupena strava, která není chemicky a technologicky zpracovaná. Čím více kroků od přírody projde, tím má zpravdidla více negativních vlivů na naše zdraví. Pokud se bavíme o životě v našich zeměpisných šířkách, měli bychom se naučit využívat přírodní dary, které nám jsou nejblíže. Například jsme obklopeni divokými bylinkami, které často zcela přehlížíme, ačkoliv jejich vliv na naše zdraví je blahodárný.

Primární zastoupení v našem jídelníčku by měla mít živá strava včetně zelených rostlin. Zásady syrové stravy jsou popsány zde. Přestože se jedná o striktní dietologický plán, resp. životní styl, protože vitariánství není dieta, ale celistvý pohled, nemusí být ryze nevařená strava vhodná úplně pro všechny (např. typu osobnosti Váta dle Auyrvédy není tento lifestyle doporučován podle učení starého několik tisíc let). Ovšem jídelníček všech lidí žijících zdravým životním stylem by měl obsahovat živou stravu minimálně ze 60% celkového příjmu potravy. Do zbývajících 40% bychom měli zařadit vařenou a dušenou zeleninu, luštěniny, rýži, maso, vejce, kefír z Tibetských hub a další. Pro někoho je mírně vařená zelenina lépe stravitelná než syrová.

Zdravá strava