Šankaprakšalána neboli šanka

Pokud se podíváme na funkci trávicí soustavy a souvislosti s rakovinou střev, dojdeme k zajímavým poznatkům.

Rakovina střeva je nejčastější onemocnění rakoviny v západní společnosti. Vzniká v místech, která jsou dlouhodobě zatěžována hnilobnými procesy uložené potraviny. Pokud se podíváme na anatomii střev, můžeme si všimnout méně průchodných míst. Pokud potrava nemá zajištěný plynulý průchod, vznikají nánosy a protože mezi sliznicí tračníku a krevním oběhem není žádný čistící orgán, dostáváme do oběhu i vznkilé karcinodģenní buňky. Tento proces se děje denně a pokud máme dostatečně silný imunitní systém, poradí si s tím, ovšem čím starší bude naše tělo, tím to bude mít složitější. Nejdůležitější krok, který můžeme pro náš imunitní systém udělat je, že budeme konzumovat zdravou stravu a budeme se hýbat.

Anatomie střev
Anatomie střev
*V České republice je přibližně  2 614 000 onkologických pacientů.

Co je to šanka?

Šanka je jogínská metoda, která jako jediná metoda výplachu střev zajišťuje zbavení se nánosů i z tračníku a uvolnění průchodu potravě po celé trávicí soustavě. Přestože je to invazivní metoda, pokud se dodrží popsaný postup, nepředstavuje šanka žádné nebezpečí. V české republice je tento způsob očisty stále více používané a prověřený zkušenostmi mnoho lidí a to nejen jogínů, ale i úplnými začátečníky.
Šanku provádíme ráno nalačno, ideálně v den volna. Procedura trvá okolo dvou hodin. Doporučuje se šanku zahrnovat do očistných kúr (tedy na jaře a na podzim).

Účinky

  • 100% odstranění všech usazenin, jedů a letitých nánosů
  • ničí zápach z úst a celkově tělesný pach
  • léčí kožní potíže (akné, lupénka) – pleť se výrazně pročistí a omládne
  • pozitivní vliv na psychiku a kvalitní spánek
  • stimuluje játra

Postup

  • Ohřejte 4 litry vody a přidejte 20g soli (slaná voda zajišťuje, že nebude absorbována díky osmotickému tlaku, proto tedy celá pouze projde trávicím systémem).
  • Vypijte sklenici připravené vody.
  • Proveďte popsanou sérii cviků.
  • Vypijte další sklenici vody.
  • Proveďte další serii cviků.
  • Dále střídejte pití a cvičení, dokud nevypijete celkem šest sklenic.
  • Dochází k vyprázdnění. (Pokud k vypráznění nedodjde ihned, proveďte další sérii cviků bez pití vody). Pokud by se výjimečně nedostavil výsledek, použijte klystýr. Jakmile dojde k prvnímu vyprázdnění, vše už automaticky pokračuje v pořádku.
  • Po prvním vyprázdnění vypijte jednu sklenici, proveďte serii cviků a opět běžte na toaletu.
  • Toto se provádí tak dlouho, dokud se nevyprazdňuje zcela čistá voda, zpravdila se jedná o vypití cca 12 sklenic vody celkem za celou proceduru.
  • Jogíni po celé šance často provádí vamanadhautí, což je vyprázdnění žaludku vlastním počinem.

První jídlo

Po provedení celé šanky je nutné začít přijímat potravu podle následujích doporučení:

  • první jídlo konzumujeme v rozmezí 30 až 60 minut po posledním cvičení.
  • složení prvního jídla: 200g rozvařené bílé rýže a 400g másla nebo ghí, směs si můžete osolit, nepoužívat však jiné koření.
  • 24 hodin po provedení šanky je zakázáno konzumovat mléko, tvaroh, jogurty, kysané mléčné výrobky, kyselé pokrmy a pití, ovoce a syrovou zeleninu.
  • po prvním jídlem je povoleno konzumovat chléb, tvrdé a polotvrdé sýry, ale rozhodně ne zrající (camembert)
  • po 24 hodinách se vracíme k běžné stravě bez konzumace masa

První pití

  • po provedení šanky nepijeme do prvního jídla
  • poté můžeme pociťovat velkou žízeň, po prvním jídle už pijeme normálně – především vodu a bilinkové směsi
  • 24 hodin nesmíme pozřít alkohol

Pro koho šanka není vhodná

  • lidé se žaludečními vředy a s akutním onemocněním trávicího traktu (úplavice, průjem, kolitida, akutní zánět slepého střeva, rakovina střev)

Jednotlivé cviky

  1. Nohy mírně od sebe, propleťte ruce, dlaně otočte nahoru, narovnejte se a proveďte úklon doprava a ihned doleva. Celý cvik opakujte 4x na každou stranu.
  2. Opět nohy mírně od sebe, upažte, pokrčte levou ruku (palec a ukazováček se dotýkají ramene), otočte se za rukou, kterou protáhnete dozadu, co to půjde a rychle zase zpět a to samé provedem na druhou stranu. Celý cvik se opakuje 4x na každou stranu.
  3. Lehněte si na zem tak, že se budete dotýkat podložky pouze dlaněmi a prsty na nohou, chodidla jsou mírně od sebe a nyní se otačíte doprava a doleva, co to půjde. Při otčení napravo byste měli vidět levé chodidlo a naopak. Celý cvik se opakuje 4x na každou stranu.
  4. Sedněte si do dřepu, chodidla od sebe, paty vytočit ven. Otočte se doprava a klekněte na levé koleno. Dlaněmi stlačujte kolena a hlavu otáčejte dozadu, tím dochází k mírnému tlaku na břicho. Začínáme pravou starnou břicha. Celý cvik se opakuje 4x na každou stranu.